onsdag den 13. april 2011

Nostalgi

Første gang jeg så Annette Danielsens "Nostalgi", var jeg helt solgt. Den måtte jeg bare eje. Det er et kæmpestort arbejde, som kræver at man følger godt med. Vi taler absolut ikke fjernsynsstrik. Tro mig, jeg har været der. Flere gange, hvilket har resultereret i et forstykke som er strikket to gange, og et andet halvt forstykke, som er lavet om en enkelt gang. Alt sammen, fordi jeg glemte at følge med. Men tænk, for første gang nogen sinde har jeg bare tænkt "ØV", taget tilbage og strikket med lige stor fornøjelse en gang til. Jeg, der plejer at smide den slags i skammekrogen i ugevis (eller årevis...). Det vil sige, indtil jeg nåede til biesen. Den trak tænder ud! Jeg har det ellers fint med bieser, men når de skal strikkes sammen med deres egen opslagskant, så synes jeg altså, at det er svært. Og jeg strikker jo enormt stramt, så de elendige masker var jo ikke til at se. Pyha, det tog næsten lige så lang tid som alt det foregående, og det var IKKE sjovt!!! Men jeg kunne jo næsten ikke vente med at komme videre, så jeg kørte på, og ribkanten er jo gået som en leg. Der er godt nok laaaaangt rundt, men det er til gengæld bare deruda', så det var ikke noget problem. Så i morgen (eller måske liiige om lidt) skal jeg starte på ærmerne. Glædermigglædermigglædermig.

Som alle Annettes modeller skulle den jo egentlig strikkes i Isager Garn, men helt ærligt, jeg er for fedtet. Og når jeg nu har så meget garn i butikken, som jeg selv synes er superlækkert, så valgte jeg at strikke i to af mine yndlingsgarner: Geilsk tynd uld tilsat et par tråde merinosilk. Jeg kan godt lide den lidt faste struktur det giver, og jeg synes også at de to tynde tråde giver et fint spil sammen med ulden.





Her er lidt fakta:
Model: Nostalgi fra Annette Danielsens bog "Strik en Stund". Jeg synes som altid, at Annettes opskrifter er nemme at følge. Og er noget uklart, så slå hjernen fra og gør præcis, som der står, én ting ad gangen, så åbenbarer den dybere mening sig på et tidspunkt :-)

Strikket i en tråd Geilsk tynd uld samt to tråde Grignasco Merinosilk.

8 kommentarer:

  1. Den er bare SÅ fin, Mette! Mon ikke din gæstfrihed også gælder din nye trøje ;-)Jeg kan godt nøjes med at låne den én gang om ugen...

    SvarSlet
  2. Utrolig flot - den ser ud til at være alle anstrengelser værd:-)

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke lige taget mig sammen til at begynde på min endnu. Har ellers garnet til den liggende:-)Men hvor bli`r den altså fin - det er så flot en model!

    SvarSlet
  4. Det er her skilles fårene fra bukkene!! At strikke noget som det her er for mig noget af det vildeste, og jeg bøjer mig dybt i støvet for dit talent Mette!! Men jeg er glad for, at jeg altid er så velkommen i din skønne butik, at hvis jeg en dag vil prøve mig selv i den slags, så ved jeg hvor hjælpen er!! Og TAK for det!
    knus

    SvarSlet
  5. Ihh hvor er den flot.

    Jeg faldt også for modellen første gang jeg så den, men har dog ikke taget mig sammen til at lave den endnu - følge spændt de blogger der strikker den for den er som du skriver lidt af en udfordring.

    Kh Jane

    SvarSlet
  6. Ønsker dig rigtig god "ærme-fornøjelse" :-) Det er jo et kæmpearbejde at strikke Nostalgi; hatten af for din tålmodighed og viljestyrke. Jeg glæder mig meget til at se det færdige resultat og er sikker på den er det hele værd!!

    SvarSlet
  7. Puha, jeg har også haft mine problemer med forstykkerne - og er nu i gang med biesen. Arghhh - er ved at gå til over at finde alle de små masker frem fra opslagskanten :-(

    SvarSlet
  8. Ih, hvor er den flot !
    Jeg ville ønske jeg havde tålmodighed til den slags, men jeg tror jeg holder mig til de lidt enklere modeller :-)

    SvarSlet